homepage
portfolio
rood natuurkrijt/ red chalk
curriculum
kalligrafie/ calligraphy
Prenten_Prints/ Old prints
bibliotheek/ library
Schilderskisten/ Artists paint boxes
 sitemap
Translation of this page into English by Google
   (Go back and klick again on the translation link if not all Dutch text is translated the first time.)
email
Zoeken binnen website

HOMEPAGE
portfolio
rood krijt/ red chalk
curriculum
kalligrafie
Prenten_Prints/ Prenten_Prints
bibliotheek/ library

  Laatste update:
  10 januari 2024

email
logo Prenten/ Old Prints
Neem bij belangstelling voor een onderdeel  uit de hierna volgende collectie contact op per e-mail:  jcdh


Artikelen kunnen na afspraak worden opgehaald of opgestuurd tegen meerprijs als niet anders staat vermeld. Op verzoek kunnen aanvullende digitale foto's worden toegestuurd.

De prijzen zijn vraagprijzen.
Breng eventueel een bod uit. U krijgt dan zo spoedig mogelijk een reactie.

Klik op afbeelding voor groter formaat)
.
 

Antieke prenten, Grafiek, Unica etc.  

  16e eeuw   17e eeuw   18e eeuw   19e eeuw   20e eeuw  
 21e eeuw
 


Jupiter en Leda
Jupiter, in de vorm van een zwaan bezoekt Leda. Venetiaanse school

Gravé à l'eau forte par Aug. de S. Aubin et Terminé par A. Romanet. (Peint par P. Veronese, Dessiné par Vandenbergh)
Veronese, 1528-1588, Saint-Aubin, Augustin, 1736-1807, Romanet, Antoine Louis, 1742- ca. 1810.
Intaglio druk (combinatie van droge naald ets en gravure). Diepdruk.  Begin 19e eeuw.

Uitsnede uit grotere afdruk met toelichtende tekst.  Moetrand niet zichtbaar.
Formaat uitsnede 19 x 24,5 cm.
Gedrukt op zwaar laid-papier met  ten dele zichtbaar watermerk.
Prijs op aanvraag

email


Venus qui se mire
Venus in de spiegel kijkend. Venetiaanse school

Gravé à l'eau forte par Aug. de S. Aubin et Terminé par A. Romanet. (Peint par P. Veronese, Dessiné par Vandenbergh)
Veronese, 1528-1588, Saint-Aubin, Augustin, 1736-1807, Romanet, Antoine Louis, 1742- ca. 1810.
Intaglio druk (combinatie van droge naald ets en gravure). Diepdruk.  Begin 19e eeuw.

Uitsnede uit grotere afdruk met toelichtende tekst.  Aan drie zijden is de moetrand nog zichtbaar.
Formaat uitsnede 19 x 24,5 cm.
Gedrukt op zwaar laid-papier.
Het blad is los van de ondergrond en onbeschadigd.
Een deel van de oorspronkelijke beschrijvende tekst onder de gravure- afbeelding is bij dit exemplaat tevens beschikbaar.
Prijs op aanvraag

email


Lemaitre Staalgravure 1844
Augustin François Lemaître (1797-1870)
Gravure uit 1844, Taille douce / staalgravure

Nieuwe Kerk in den Haag aan het Spui.
Formaat gravure: 16 x 10 cm.
Formaat drager:  20.5 x 12.5 cm.
Enige papier-opfrissing noodzakelijk.
Ill. uit:  André van Hasselt: L'Univers.
Histoire et description de tous les peuples' ,
Belgique et Hollande. Paris: Fermin Didot frères. 1844.
Prijs op aanvraag

email


Roger de Piles

Reymond (?) Del.  (omstreeks 1840) /    Lith. de E. Bussière (1807-1842)
Portret van Roger de Piles (1635-1709) 
Schilder en auteur van div. werken over de teken- en schilderkunst
Vroeg 19e eeuwse lithografie naar een gravure van Bernard Picart (1673-1733) uit 1704.

Onderaan de litho staan de volgende vermeldingen:
Reymond Del. - Lith. de E. Bussiere
 
E. Bussière  is mogelijk dezelfde als 
Edmond (Baron) de Bussière.  

De litho komt als nr 44 voor in het boek: Le Nivernois,  Album Historique Pittoresque - S.B.F. Barat, Bussière , deel 2, 1840.
DE L'IMPRIMERIE DE N. DUCLOS ET FAY,  A NEVERS,   op blz. 183 als bladvullende illustratie.

Formaat volledige blad:  24,3 x  31,8 cm.  Afdruk op stevig wit papier.
Op bijgaande afbeelding is rondom een deel afgesneden door scannen.
Dat is niet het geval bij het origineel. De afdruk is diepzwart en mooi doortekend en is, afgezien van wat flauwe plooien en lichte weerplekjes, in goede staat
.
Prijs op aanvraag

email

The Village School, 1865


Herbert Bourne (1825-1907) graveur,
Thomas Webster  (1800-1886) (R.A. Painter)

Prent getiteld "The Village School  (de dorpsschool)".
Londen, gedrukt door G. Virtue, 1865.


Het originele schilderij (A Dame's School) van Thomas Webster uit 1845,
is gemaakt voor Robert Vernon (1774-1849) en geëxposeerd in the
Royal Academy in Londen in datzelfde jaar. Sinds 1847 is het schilderij
onderdeel van de collectie van de Tate Prenten_Prints.
Het formaat van het schilderij is 3 ft 11 inches bij 2 ft.

De hier getoonde prent is een met de hand ingekleurde staalgravure afdruk.
Gepubliceerd in the Art Journal, omstreeks 1865.
De rand van de staalgravure-afdruk is bij dit exemplaar aangezet
met een dunne zwarte kaderlijn.  Beeldmaat prent: 25 x 14,2 cm.
Binnenmaat schuin gesneden passepartout: 28,3 x 17,3 cm.
Buitenmaat huidige lijst (notenhout, iets beschadigd):  33,5 x 44,7  cm.
Incl . passepartout glasplaat en notenhouten  lijst
Prijs:  op aanvraag



email

holycross

James Sands (1803-1882),  graveur (steel engraver)
Staalgravure uit 1835 (Sands was toen 32 jaar) naar tekening van Frederick Catherwood (1799-1854). Catherwood was een Engels archeoloog, architect, illustrator en avonturier.

Vermeldingen onder de staalgravure:
Drawn on the spot by F. Catherwood        J. Sands
Chapel leading to the Cave where the Cross was found
Fisher, Son & Co. London, 1835
De prent is afkomstig uit de in 1836 verschenen bundel "The Oriental Annual" en geeft een beeld van het interieur van de Heilige Grafkerk of Verrijzeniskerk in Jeruzalem met de kapel die toegang geeft tot de grot waar het Kruis is gevonden.
The Oriental Annual 1836 maakte deel uit van een reeks - tussen 1834 en 1840 jaarlijks verschenen - boeken over reizen. Het tourisme o.a. naar het Midden Oosten groeide in het begin van de 19e eeuw. Deze boeken waren bestemd voor diegenen die niet zelf de middelen of de moed hadden naar verre, gevaarlijke landen te reizen.

Formaat prent:  9,8 x 14,5 cm. (plaat)
Formaat bladspiegel/ passepartout : 11 x 17,5 cm.
Formaat blad: 13,5 x 19,5 cm.
Prent is in goede staat. Het blad is aan de rand voorzien van goud op snee.
Prijs op aanvraag


email


ophaalbrug

mogelijke signatuur aquarel ophaalbrug
Vroeg 19e eeuwse aquarellist
Rechts onder op achterzijde onleesbare regel tekst (zie vergrootte afb. onder aquarel)
Aquarel, afgaande op stijl en kleurgebruik, 1e helft 19e eeuw
Rond 2012 gekocht op prentenafdeling van winkel in Bilthoven
Aquarel op gevergeerd papier met watermerk woord COME.. middenachter boven
Formaat blad: 20,9 x 24,4 cm.
Bovenaan zijn inkepingen zichtbaar die wijzen op ingenaaid vel uit een schrift of schetsboekje.  Klein scheurtje boven bomengroep rechts.
De afbeelding vertoont stilistisch verwantschap met illustraties in een Liber Amicorum uit de 1e helft van de 19e eeuw.
Mogelijke aanduiding/ lokatie: Grift ? Zeist?  vroeger???????  De Biltsche en Zeister Grift loopt van Zeist via de Bilt  naar Utrecht en dateert uit de 17e eeuw. 
(De Vierklank,  23 sept. 2015, blz. 20: Documentaire over de Biltse Grift.) of Gijsb.? Lemerij? (klei-ontginning?) (in Hengelo is een weg met die naam. In Hengelo, Almelo en Borne komt de naam tegenwoordig nog voor als bedrijfsnaam) .....

Prijs
Vroeg 19e eeuwse aquarel prijs op aanvraag


email



Victoria en Napoleon III

Historische Prent, gedrukt in Duitsland bestemd voor de export.
19e eeuwse kleurenlitho voorstellende de ontvangst van Koningin Victoria  door Keizer Napoleon III in Boulogne, in augustus 1855. 

Onder de afbeelding staat in drie talen vermeld:
Empfang der Königin Victoria durch d. Kaiser Napoleon III. zu Boulogne, Aug. 1855.
La reception de la Reine Victoria par l'empereur Napoleon III à Boulogne/ 
Reception of her Majesty by the Emperor at Boulogne.
Verlag & Eigentum v. F.G. Schulz, Stuttgart.        No. 220

Friedrich Gustav Schulz was vanaf 1820 één van de eerste lithografische drukkers in Stuttgart. In de jaren ‘40 en ‘50  gaf hij de serie Stuttgarter Bilderbogen uit. Schulz produceerde ook meertalige prenten voor de export; in soms wel vijf talen. In 1855 nam zijn zoon Constantin het bedrijf over.

De rechterbovenhoek van de hiernaast afgebeelde prent heeft enige waterschade  opgelopen. De prent is opgeplakt op bruin karton.  Formaat totale blad : 27,6 x 36,6 cm.
De prent is hier afgebeeld op een bruine ondergrond.
Prijs op aanvraag


email

Machina del mondo

F. P.  (initialen van Italiaanse(?) lithograaf)
Kleurensteendruk? getiteld 'Machina del Mondo' en met vermelding N178 in de rechterbovenhoek.
Naar alle waarschijnlijkheid is de (neo-)classicistische afbeelding een boekillustratie uit de 1e helft van de 19e eeuw bij een Italiaanse uitgave van 'Orlando Furioso' van Ludovico Ariosto, (Canto Terzo, 57, Adornera la sua progenie bella, come orna il sol la machina del mondo enz.  )
Formaat chromolithografie?: 15,5 x 11,3 cm.   Rondom de afdruk is een moet in het papier zichtbaar.  Het papier binnen het beeldvlak is lichter dan de omgeving.  Bladmaat: 23 x 16 cm.
Prijs op aanvraag

email


het kasteel Aldegonde

Pieter Willem Marinus  (P.W.M.) Trap  (1821–1905)
Meerkleuren steendruk (chromolithografie) uit 1883? van het Zeeuwse kasteel Aldegonde in West Souburg (tegenwoordig behorend bij de gemeente Vlissingen)
Steendruk in kleur naar tekening van W.J. Hofdijk (1816-1888)    
Formaat steendruk incl. titel onder afbeelding 17,5 x 12,3 cm.  (steen)
Formaat totale blad: 25,7 x  18 cm.  Kleine messnede haaks aan de onderzijde blad  (ver buiten  bedrukte deel)
.
P.W.M. Trap was lithograaf-drukker. Hij was werkzaam in Leiden in de tweede helft van de 19de eeuw. Hij drukte onder andere ook atlaskaarten van J. Kuyper.

De litho komt mogelijk uit:  Lennep,Van (J.) & Hofdijk, (W.J.). Merkwaardige kasteelen in Nederland. 2e druk door W.J.Hofdijk. Leiden, E.J.Brill & S.C.Van Doesburgh, 1883-1884. 3 delen (kompleet). (I),354; (I),438; (I),441 blz. 3 titel-gravures, 8 gelithogr.platen (wapens, glas-in-lood ramen & plattegronden) & 38 gelithografeerde platen van kastelen. H.Leer.
* Met litho's van de volgende kastelen: Egmond - Torenburcht - Brederode - Arckel - Westhoven - Haemstede - Aldegonde - Heusden - Gemert - Montfoort - IJsselsteyn - He Loo - Ammersode - Stins Voerst - Rechteren - Van Coevorde - Wedde - Ewssum - Lyaucama - Ter Coulster - Muiden - Zuylen - Sandenburgh - Culemborch - Het Valkhof - Hof van 's-Gravenhage - Ter Goude - Medemblijk - Loevestein - Sluys - Grave - Vreeland - Rozendaal - Wijk bij Duurstede - Toutenburgh - Teylingen - Schagen & Bochorst
Prijs op aanvraag


email


Costume de Coutance  No. 26

Georges Jacques Gâtine (1773)(1824)(*Caen,1773–1824) (Sculp.)
Modeprent  No. 26. Costume de Coutances   (kledingstijl van voor 1824)
Deze bijna 200 jaar oude gravure maakt deel uit van: Lanté et Gâtine, Costumes de femmes du pays de Caux et de plusieurs autres parties de l'ancienne province de Normandie, dessinés par Lanté, gravés par Gâtine, notices de  Pierre de la Mésangère, Paris, imp. le Goupy, 1827.     Pierre de la Mésangère (1761–1831) was tevens graveur.
Zie boeken-link van Google.
Deze met de hand ingekleurde gravure is vervaardigd naar een tekening van Louis Marie Lanté (*1789 -?) (del.) en afgedrukt op stevig  handgeschept papier zonder vergures. De gravure vertoont enkele weerplekjes aan de linkerkant.
Afgebeeld is een vrouw in het traditionele kostuum van Coutance (Normandië) van voor 1824.
Formaat afbeelding in kader: 17,3 x 25,7 cm. Formaat afdruk incl. tekst boven en onder (binnen moetrand): 19,9 x 29,6 cm. (plaat)  Bladmaat: 23,5 x 34 cm.  De oorspronkelijke kartonnen drager (incl. lusje en ringetje) waarop de gravure was bevestigd is nog  beschikbaar.
Prijs op aanvraag


email


Anna de Clèves/ Anna van Kleef

detail van chalcographie

Chalcographie du Louvre
Anna van Kleef, de vierde vrouw van Hendrik VIII, koning van Engeland.
Kopergravure-afdruk op crème-wit karton (tussen 1895 en 1924? uitgebracht door het Louvre).
Anne de Clèves, Reine d'Angleterre. 
Peint  par Hans Holbein. 
Gravé par A. Didier, 1870.

Deze haarscherpe kopergravure-afdruk maakt deel uit van een collectie van meer dan 13000 gravures die door het Louvre sinds 1895 zijn uitgebracht.
De graveur is Adrien Didier (Gigors Drôme, 1838-1924 ).
Adrien Didier, leerling van Vibert aan de Ecole des Beaux-Arts te Lyon, werd in oktober 1860 toegelaten tot de Ecole des Beaux-Arts de Paris waar hij werkte met Hyppolite Flandrin en Henriquel Dupont. Hij maakte een groot aantal tekeningen en kopergravures die hij vanaf 1865 tentoonstelde op de Salon de Paris. Hij kreeg de gouden medaille op de Expositie van 1900. 

Deze kopergravure-afdruk komt niet meer voor in de huidige collectie van het Louvre.  Zie:  http://www.chalcographiedulouvre.com
De gravure is van goede kwaliteit op wat kleine weervlekjes na en een miniem deukje in het karton onder : GRAVÉ PAR A. DIDIER, 1870.
Formaat afbeelding: 182 x 253 mm. Formaat papierblad incl. titel etc.: 30 x 40 cm.

Prijs op aanvraag

email


mapje met lithografische tekenvoorbeelden van dieren

Graveurs o.a.: Q.L. of  L.Q.,
Mapje met 22 losse antieke lithografische dierprenten (kopieervoorbeelden in zwart-wit, ontstaan tussen 1829 tot 1900).  Op een zestal prenten staat middenonder vermeld: Verlagseigenthum Joseph Scholz in Mainz. Deze uitgeverij verzorgde in de 19e eeuw veel kleur- en prentenboeken waaraan belangrijke illustratoren meewerkten.
Van een drietal prenten is een eerste opzet en een uitgewerkte versie beschikbaar.  Een viertal prenten is gesigneerd met monogram L.Q.  Alle overige prenten zijn ongesigneerd.
Verschillende dieren zijn afgebeeld  (o.a. hond, paard, os, ezel, schaap, geit, tijger enz ). De twee prenten met hondenkoppen zijn waarschijnlijk van Otto Eerelman (1839-1926), een bekende dierentekenaar/-schilder die ook etste en litho's maakte. De stilistische kenmerken wijzen in zijn richting.Geheel in origineel oud kartonnen mapje voorzien van kaftpapier met soort Paisley patroon en handgeschreven etiket. De prenten waren bestemd voor tekenonderwijs in bovenbouw L.O. en onderbouw V.O en/of voor zelfstudie. Formaat litho's max. 14,7 x 21,5 cm. Formaat mapje: 16,5 x  21,5 cm.
Prijs mapje met inhoud prijs op aanvraag

email


vlinderplanten, vlinders, cocon, pop en rupsen

Antieke botanische prent (1836 - pag? 24) , lithografie, handgekleurd  (klein weervlekje)
19e eeuws, 1836
Formaat beeldvlak : 18 x 22 cm.
Papiermaat: 20,7x 25,8 cm.
3 Vlinderplanten met 6 verschillende vlinders, één cocon, één pop en twee verschillende rupsen.
Ill. mogelijk uit duitse botanische tijdschrift (sinds 1818) ' Flora'  (B. d. Welt)
Prijs op aanvraag

email


Colchicum autumnale en Daphne mezereum

Antieke botanische prent
(1850 - pag? 20) ,
lithografie, handgekleurd
19e eeuws, 1850
Formaat beeldvlak : 18 x 22 cm.
Papiermaat: 20,7x 25,8 cm.
Herfsttijloos  (lat. Colchicum autumnale)  en Peperboompje  (lat. Daphne mezereum)
Ill. mogelijk uit duitse botanische tijdschrift (sinds1818) 'Flora'  (B. d. Welt)
Prijs op aanvraag

email

bendorp 1

J. C. Bendorp, sculp. 
(Johannes Christiaan Bendorp, 1766-1849).

Kopergravure-afdruk op handgeschept papier, (naam midden onder gravure)
Vroeg 19e eeuws
"Zonsopkomst"
Beeldmaat binnen moet:  8,5 x 8 cm., Formaat blad: 14,5 x 24 cm.
Ill. mogelijk uit:  'Een voorspellende droom', Willem Goede, uitgegeven in Amsterdam. 1808 (gezien dezelfde verticale maat van deze uitgave als totale papiermaat van prentvel)
Prijs op aanvraag


email
bendorp 2

J.C. Bendorp, sculp. (1766-1849).
Kopergravure-afdruk op handgeschept papier  (naam midden onder gravure)
Vroeg 19e eeuws
"Jong gezin"
Beeldmaat binnen moet:  8,5 x 8 cm., Formaat blad: 14,5 x 23,3 cm.

Prijs op aanvraag

email


bendorp 3

J.C. Bendorp, sculp.  (1766-1849).
Kopergravure-afdruk op handgeschept papier  (naam van J.C. Bendorp ontbreekt bij deze afb.)
Vroeg 19e eeuws
"Bij het haardvuur"
Beeldmaat binnen moet:  8,5 x 8 cm., Formaat blad: 15 x 14,5 cm.

Prijs op aanvraag

email


de dood van Napoleon

19e eeuwse graveur
Met de hand ingekleurde gravure getiteld "Mort de Napoleon".  Gedrukt in Frankrijk, waarschijnlijk tussen 1827 en 1845 op gevergeerd papier.
Vermelding links onderaan blad "à Paris chez Codoni Ainé Rue Grenétat No. 2 Passage St. Denis Escalier G" en rechts onderaan "Déposé".
Blad is nogal smoezelig.
De wat 'primitieve' voorstelling is binnen de moetrand uitgesneden waardoor de moet (plaatrand) niet zichtbaar is. De achterzijde van het blad is niet bedrukt.

In 1837 is Codoni volgens de Archives Nationales de France F18* VI 48  Dépôt des Estampes et Planches gravées présentées et non autorisées gevestigd op bovenvermeld adres. Uit een andere bron blijkt dat hij ook in 1835 hier al zijn bedrijf heeft.
In 1829 wordt Codoni ook vermeld bij een andere Napoleon-gravure in "L'estampe topographie du Valais 1548-1850".
Formaat afbeelding zonder tekst: 19,5 x 26,5 cm.
Formaat blad: 25 x 33 cm.
Prijs op aanvraag

email

Harmen Meurs: Middelburg Lange Jan

Harmen Meurs (Wageningen 1891 – Ermelo 1964)
Graficus, grafisch ontwerper, schilder.

Ets: Middelburg - Lange Jan
.    Jaar van ontstaan: mogelijk voor 1935. 
Originele afdruk van etsplaat. Formaat etsplaat (moetrand): 14,5 x 21,5 cm.  Formaat voormalige passepartout om afdruk:  15,5 x 22,5 cm., zichtbaar door flauw toonverschil. Formaat totale blad: 26,5 x 36,5 cm.
Rechts direct onder etsplaat gesigneerd "Meurs".  Met andere hand: helemaal rechtsonder op het blad nr.  "3"
Papier wat gelig met zeer flauwe weerplekken buiten het beeldvlak.  Bovenaan het blad zijn vage sporen te zien van twee plakkers ter bevestiging van de ets aan een oud passepartout.
In 2009 was er op website Verzamelen.marktplaza.nl een ansichtkaart te koop, afgestempeld in 1935, met precies dezelfde positionering van de toren.
Ook de lichtval en de uitsnede op de foto kwamen exact overeen. De luchtpartij was op de foto anders dan op de ets. Ook ontbreken op de ets aan de linkerzijde een soort palen met dwarsbalken boven de huizen. Mogelijk is er een bepaalde samenhang tussen beide, bijv. het standpunt van beide makers (de maker).
Zie voor etsen en foto's van de Lange Jan  in Middelburg ook: http://lukasdejongplus.nl/middelburg/fotos.html
Van 1909-1911 volgde Harmen Meurs de opleiding voor Tekenleraar aan de Rijksnormaalschool en daarna ging hij een jaar naar de Rijkacademie.
Meurs was lid van de Nederlandse Kunstenaarsverenigingen "de Brug" en later van "de Onafhankelijken" (sinds 1918).
Er zijn meer kunstenaars die de Lange Jan in Middelburg hebben vastgelegd op de etsplaat. Bekend is o.a. 
Eugène Joseph Frans Lücker  (1876 Roermond - 1943 Nijmegen). Hij heeft de toren van een lager standpunt vereeuwigd
Prijs op aanvraag

email


mogelijk CW Rost


Waarschijnlijke graveur: Christian Wilhelm Rost (1823-1896), geboren in Duitsland, opgeleid in Parijs en Londen en later naar Amerika gegaan. O.a. graveur van Amerikaanse postzegels en bankbiljetten in de 19e eeuw.
Deze antieke staalgravure/ ets is gemaakt omstreeks 1857 naar, zo lijkt het, een schilderij van de Schotse kunstenaar Thomas Faed (1826-1900) en is mogelijk gedrukt door ( Printed by) W. Pate, N.Y.


Op diverse schilderijen van Thomas Faed komen vaak doorkijkjes in oude vervallen cottages voor.
Thomas Faed was een zeer gewaardeerd Schots kunstenaar.
Ander werk van Christian W. Rost naar Thomas Faed:
"The Little Wanderer" , staalgravure, beeldmaat: 17 3/4 x 22 5/8 inches, "Engraved by C. Rost" links onder. Gravure naar het schilderij "The Mitherless Bairn" (1857) van Thomas Faed, A.R.A.
Beeldformaat afdruk links: 43 x 55,3 cm.  Helaas is de afdruk van de staalgravure/ ets uit het oorspronkelijke blad papier geknipt waardoor de tekstinformatie onder de prent ontbreekt. De prent is echter van zeer goede kwaliteit. Het scala tussentinten tussen diepzwart en wit is uiterst gedifferentieerd. Mogelijk dat er ook elementen van de mezzotint techniek een rol spelen bij het maken en afdrukken van de prent. Een Amerikaanse graveur van gelijke kwaliteit is James Smillie (1807-1885).
Prijs op aanvraag

email


poussin

Lordereau
(Lith. de Lordereau, à Paris, chez Lordereau, r St Jacque, 59.)
Litho
Etude d'après le Poussin, No.12.  Ca. 1860?
Formaat papier: 31 x 45 cm. , formaat afdruk: 25 x 34,5 cm.
Deze figuur is afgebeeld (op de litho in spiegelbeeld) in het midden van het schilderij van Poussin: Camillus levert de schoolmeester van Falerii over aan zijn leerlingen (1634), Louvre, Parijs.
Prijs op aanvraag

email


kerkinterieur

Litho uit de periode 1830-1839, zeer waarschijnlijk afkomstig uit de Revue des Peintres te Parijs.
Formaat: 22,4 x 29,8 cm.
Gedrukt op stevig, niet gevergeerd papier. Voorzien van een herhaalde kaderlijn om de afbeelding.

Mogelijk werk van Édouard-Henri-Théophile Pingret (Saint-Quentin, Aisne, 30 December 1788 – 1875), schilder en lithograaf.

Pingret was leerling van David en hij was tekenleraar te Saint-Quentin.
Pingret heeft o.a. het bezoek van de Franse koning Louis-Philippe d'Orleans en Marie-Amélie de Bourbon (gehuwd in 1809 in Palermo), naar Windsor in 1844 vastgelegd. Zij waren daar op bezoek bij koningin Victoria en prins Albert die in 1840 waren getrouwd. De kledingstijl sluit ook aan bij die periode. Opvallend is de bouwstijl van de kapel in flamboyant gotische stijl. Dat zou naar Engeland kunnen verwijzen.
(Zie bijgaande link naar een tekening gemaakt door Pingret (2e kwart 19e eeuw).


Een andere toeschrijving zou kunnen zijn aan Marie-Alexandre Alophe (dit Menut) (Paris, 1812 - 1883). Van hem is o.a. een litho met een Sainte Madeleine bekend. Genoemde litho is verschenen in de Revue des Peintres in 1835 en vertoont dezelfde soort tekenwijze, uitwerking over het hele beeldvlak en inkadering. Dit tijdschrift werd gedrukt bij Aubert in Parijs. Tussen 1830/1833 en 1839 is de Revue des Peintres verschenen. Bij Aubert werden ook de litho's van Daumier gedrukt.
De prent is begin jaren tachtig van de 20e eeuw in Autun (Frankrijk) verworven.
Prijs op aanvraag

email


ets1 van Paul Renouard

Paul Renouard  (1845-1924)
Ets
,  Kleur afdruk: roodbruin  Datering:  z.j. (omstreeks 1900)
Met zwarte inkt geschreven tekst in rechterbovenhoek: Vous les remerciënts du Crapaud  Vortre obligé P.R. d
Formaat etsplaat: 158 x 125 mm.

Paul Renouard, printmaker, draughtsman, illustrator and painter was born in France (Cour-Cheverny, Loir et Cher) 1845 November the 5th; he died in Paris 1924 the 2nd.
After working as a house decorator he entered the studio of Isidore Alexandre Augustin Pils at the "Ecole des Beaux-Arts" Paris in 1868; they worked together on the decoration of the Paris Opera where Renouard executed some ceilings (1875).The first etchings were of the ballet, he sketched both audience and performers in the Paris Opera and in London too (Royal Theatre Durylane) 1890.
Renouard characterised his plates as "snapshots", but" his etchings are not prompted by proposes foreign to art. They are the expression of the artist's delight in fixing rapid gestures and movements."
He published in 1881(?) a luxury album containing 30 etchings entitled "Opera".
Renouard first exhibited at the "Salon" in Paris in 1877, having submitted pen and ink sketches of actors. He became a member of the "Société des artistes Français" and of the "Société Nationale des Beaux-arts". Gold medal in 1889 (Exposition Universelle) and in 1900.

He executed a series of pencil portraits of British academicians entitled "Royal Academia" in 1885, which was published like much of his early works in the "Graphic". He worked for several newspaper such as Illustration, Paris illustré and Graphic.
He is a true graphic chronicler of his time. For instance, he executed 150 illustrations for the "Défenseurs de la Justice dans l'affaire Dreyfus".
During a journey in the United States he draught sketches on the transatlantic and his purposes on the American politic world are not the less interesting part of his work.
But his desire to understand the frailties of humanity, and the expression of a delicate sensibility and compassion are more powerfully expressed in his works illustrating the war; using harmonious distribution of light effects and "pointillist" effects, fixing gestures and movements so quickly that pain delight or fright seemed to be instantly caught and delivered to spectators attracted in a new dimension.

Prijs op aanvraag

email


Grands Boulevards 1838
T. Higham
(1796-1844)  
.
'Les Grands Boulevards, Paris' naar J.M.W. Turner, R.A. (1775-1851)
Originele afdruk van staalgravure (ca. 1838) 

Enkele vlekjes aan beeldrand.
Zeer zeldzaam.
Formaat plaat staalgravure: 10,2 x 13,6 cm.
Prijs op aanvraag

email


Callot

19e eeuwse nadruk
19e Eeuwse staalgravure naar ets van Callot, 1592-1635)'Les Grandes Misères de la Guerre (versie 2e staat, 1633),  no. 9: De Ontdekking van de Misdadige Soldaten (Découverte des malfaiteurs)' (met vers - mogelijk van Abt de Marolles, dichter en kunstverzamelaar). De afbeelding toont het leger dat soldaten gevangen neemt die misdaden hebben begaan en laat zien hoe gerechtigheid en maatschappelijke orde worden hersteld. Verzen zijn op deze staalgravure niet gecentreerd zoals bij origineel.  Zeer scherpe en goed gedétailleerde afdruk, op getint papier. Formaat plaat staalgravure gelijk aan originele etsplaatmaat: 8,2 x 18,3 cm.
Prijs op aanvraag

email


sponde


Henri Roux aîné   (
architecte-ingénieur ?)

Koper-,  staalgravure of litho  (1839-1840 en latere uitgave)  op stevig papier
Zie: Roux - Barré
, Herculanum et Pompéi. Recueil Général des Peintures, Bronzes, Mosaïques, etc., Découverts jusqu'a ce jour, et reproduits d'après Le Antichità di Ercolano, Il Museo Borbonico, et tous les ouvrages analogues; augmenté de sujets inédits, gravés au trait sur cuivre par H. Roux ainé, et accompagné d'un texte explicatif par M. L. Barré, 8 volumes , Paris, Firmin Didot, 1839-1840.  
Tot 1875 uitgegeven door Firmin Didot.

19e eeuws tekenvoorbeeld
Sponde (afbeelding uit  Paintures/ Malerei, 3e serie no. 103,
deel 8, P 54)
Zie tevens: http://www.mediterranees.net/mythes/pompei/

Griekse mythologie:
De twaalf Horae zijn godinnen van de twaalf uren van de dag en misschien ook wel van de twaalf maanden van het jaar. AUGE, ANATOLE, MOUSIKA, GYMNASTIKA, NYMPHE, MESEMBRIA, SPONDE, ELETE, AKTE, HESPERIS, DYSIS zijn de kinderen van Helios en Khronos.
Sponde is a plengoffer (ingeschonken na de lunch), dat de vereerder deelt met de god door een teugje te nemen en wat vloeistof uit te spugen voor de godheid. Het is één van de meest basale vormen van een heidens Hellenistisch ritueel..
Prijs op aanvraag




terug naar begin


Neem bij belangstelling voor één of meer onderdelen uit bovenstaande collectie contact op per e-mail:  jcdh

Contains / containing: Arts, Fine Art, Fin, Fijn, Arte Fino, Fina, Feine Kunst; artist, artists, artiste, kunstenaar, Künstler, artista; artistic, artistiek, artistique, künstlerisch, artistico, artístico; graphic, graphics, grafisch, graphiques, gráficos, graphiken, grafici; image, images, picture, pictures, pic, pics, bilder, abbildungen, imágenes, cuadros, imagens, retratos, immagini, beeld; JPEG, JPEGs; Sanguina, Sanguinas, Line Drawings, Drawn, Sketches, Sketched, Schémas, Croquis, Zeichnungen, Skizzen, Tekening, Schets, steal engraving, staalgravure;
Prenten_Prints, Prenten, Etsen, Gravures, gravure, Aquarel, Jupiter et Leda, Aug. de S. Aubin et Terminé par A. Romanet, Veronese, Intaglio, Vénus qui se mire, Vandenbergh, Augustin François Lemaître, Nieuwe Kerk in den Haag aan het Spui, Reymond, Bussière, Roger de Piles, Bernard Picart, Herbert Bourne, Thomas Webster, The village School, James Sands, Catherwood, Chapel leading to the Cave where the Cross was found, The Oriental Annual,
aquarel, water met boompartij en ophaalbrug, Grift (?), Empfang der Königin Victoria durch d. Kaiser Napoleon III. zu Boulogne, Aug. 1855., Litho, F.G. Schulz, Stuttgart, Machina del Mondo, Pieter Willem Marinus Trap, Kasteel Aldegonde in West Souburg, Vlissingen,
Lennep,Van (J.) & Hofdijk, (W.J.). Merkwaardige kasteelen in Nederland, Georges Jacques Gâtine, Costume de Coutances, Louis Marie Lanté, Anne de Clèves, Hans Holbein, A. Didier, Chalcographie du Louvre, Joseph Scholz in Mainz, Otto Eerelman, tekenvoorbeelden van dieren, Botanisch prent, vlinderplant, Flora, Bilder der Welt, Herfsttijloos (lat. Colchicum autumnale) en Peperboompje (lat. Daphne mezereum), J.C. Bendorp, Zonsopkomst, Jong gezin, Bij het haardvuur, Mort de Napoleon, à Paris chez Codoni, Harmen Meurs, Middelburg - Lange Jan, Christian Wilhelm Rost, Staalgravure naar Thomas Faed, Lordereau, Etude d'après le Poussin, No.12., Poussin, Camillus levert de schoolmeester van Falerii over aan zijn leerlingen, Revue des Peintres, Édouard-Henri-Théophile Pingret (?), Trouwplechtigheid, Paul Renouard, Vous les remerciënts du Crapaud, T. Highham, Les Grand Boulevards, Paris, staalgravure naar Turner, Staalgravure naar ets van Callot, 9, Découverte des malfaiteurs, Henri Roux aîné, Sponde