.
Antieke
prenten, Grafiek, Unica etc.
16e eeuw 17e eeuw 18e
eeuw 19e eeuw
20e eeuw
21e eeuw
Jupiter, in de vorm van een zwaan bezoekt Leda. Venetiaanse school
Gravé à l'eau forte par Aug. de S. Aubin et
Terminé par A. Romanet. (Peint par P. Veronese, Dessiné
par Vandenbergh)
Veronese, 1528-1588, Saint-Aubin, Augustin, 1736-1807, Romanet, Antoine
Louis, 1742- ca. 1810.
Intaglio druk (combinatie van droge naald ets en gravure).
Diepdruk. Begin 19e eeuw.
Uitsnede uit grotere afdruk met toelichtende tekst. Moetrand niet
zichtbaar.
Formaat uitsnede 19 x 24,5 cm.
Gedrukt op zwaar laid-papier met ten dele zichtbaar watermerk.
Prijs op aanvraag
Venus in de spiegel kijkend. Venetiaanse school
Gravé à l'eau forte par Aug. de S. Aubin et
Terminé par A. Romanet. (Peint par P. Veronese, Dessiné
par Vandenbergh)
Veronese, 1528-1588, Saint-Aubin, Augustin, 1736-1807, Romanet, Antoine
Louis, 1742- ca. 1810.
Intaglio druk (combinatie van droge naald ets en gravure).
Diepdruk. Begin 19e eeuw.
Uitsnede uit grotere afdruk met toelichtende tekst. Aan drie
zijden is de moetrand nog zichtbaar.
Formaat uitsnede 19 x 24,5 cm.
Gedrukt op zwaar laid-papier.
Het blad is los van de ondergrond en onbeschadigd.
Een deel van de oorspronkelijke beschrijvende tekst onder
de gravure- afbeelding is bij dit exemplaat tevens beschikbaar.
Prijs op aanvraag
Augustin
François Lemaître (1797-1870)
Gravure uit 1844, Taille douce / staalgravure
Nieuwe Kerk in den Haag aan het Spui.
Formaat gravure: 16 x 10 cm.
Formaat drager: 20.5 x 12.5 cm.
Enige papier-opfrissing noodzakelijk.
Ill. uit: André van Hasselt: L'Univers.
Histoire et
description de tous les peuples' ,
Belgique et Hollande. Paris: Fermin
Didot frères. 1844.
Prijs op aanvraag
Reymond
(?) Del. (omstreeks 1840) / Lith. de E.
Bussière
(1807-1842)
Portret
van
Roger de Piles (1635-1709) Schilder
en auteur van div. werken over de teken- en
schilderkunst
Vroeg 19e eeuwse lithografie
naar
een gravure van
Bernard
Picart (1673-1733) uit
1704.
Onderaan de litho staan de volgende
vermeldingen:
Reymond Del. - Lith.
de E. Bussiere
E. Bussière is mogelijk dezelfde als
Edmond
(Baron) de Bussière.
De litho komt als nr 44 voor
in het boek: Le Nivernois, Album
Historique Pittoresque
- S.B.F. Barat, Bussière , deel 2, 1840.
DE L'IMPRIMERIE DE N.
DUCLOS ET FAY, A NEVERS, op blz. 183 als bladvullende
illustratie.
Formaat volledige blad:
24,3 x 31,8 cm. Afdruk op
stevig wit papier.
Op bijgaande afbeelding is
rondom een deel afgesneden door scannen.
Dat
is niet het geval bij het origineel. De afdruk is diepzwart en mooi
doortekend en is, afgezien van wat flauwe
plooien en lichte weerplekjes, in goede staat.
Prijs op aanvraag
Herbert Bourne
(1825-1907) graveur,
Thomas
Webster (1800-1886) (R.A. Painter)
Prent getiteld "The Village
School (de dorpsschool)".
Londen, gedrukt door G. Virtue, 1865.
Het
originele schilderij (A Dame's School)
van Thomas Webster uit 1845,
is gemaakt voor Robert Vernon (1774-1849)
en geëxposeerd in the
Royal Academy in Londen in datzelfde jaar.
Sinds
1847 is het schilderij
onderdeel van de collectie van de Tate Prenten_Prints.
Het formaat
van het schilderij is 3 ft 11 inches bij 2 ft.
De hier getoonde prent is een met de hand ingekleurde staalgravure
afdruk.
Gepubliceerd in the Art Journal, omstreeks 1865.
De rand van de
staalgravure-afdruk is bij dit exemplaar aangezet
met een dunne zwarte
kaderlijn. Beeldmaat prent: 25 x 14,2 cm.
Binnenmaat schuin gesneden passepartout: 28,3 x 17,3 cm.
Buitenmaat huidige lijst (notenhout, iets beschadigd): 33,5 x
44,7 cm.
Incl . passepartout glasplaat en notenhouten lijst
Prijs: op aanvraag
James
Sands (1803-1882), graveur
(steel engraver)
Staalgravure uit 1835 (Sands was toen 32 jaar) naar tekening van
Frederick Catherwood (1799-1854). Catherwood was een Engels archeoloog,
architect, illustrator en
avonturier.
Vermeldingen onder de staalgravure:
Drawn on the spot by F.
Catherwood J. Sands
Chapel leading to the Cave where the Cross was found
Fisher, Son & Co. London, 1835
De prent is afkomstig uit de in 1836 verschenen bundel
"The Oriental Annual" en geeft een beeld van het interieur van de
Heilige Grafkerk of Verrijzeniskerk in
Jeruzalem met de kapel die toegang geeft tot de grot waar het Kruis is
gevonden.
The Oriental Annual 1836 maakte deel uit van een reeks - tussen 1834 en
1840 jaarlijks verschenen - boeken over reizen. Het tourisme o.a. naar
het Midden Oosten groeide in het begin van de 19e eeuw. Deze boeken
waren bestemd voor diegenen die niet zelf de
middelen of de moed hadden naar verre, gevaarlijke landen te reizen.
Formaat prent: 9,8 x 14,5 cm. (plaat)
Formaat bladspiegel/ passepartout : 11 x 17,5 cm.
Formaat blad: 13,5 x 19,5 cm.
Prent is in goede staat. Het blad is aan de rand voorzien van goud op
snee.
Prijs op aanvraag
Vroeg 19e eeuwse aquarellist
Rechts onder op achterzijde
onleesbare regel tekst (zie vergrootte afb. onder aquarel)
Aquarel, afgaande op stijl en kleurgebruik, 1e helft 19e eeuw
Rond 2012 gekocht op prentenafdeling van winkel in Bilthoven
Aquarel op gevergeerd papier met watermerk woord COME.. middenachter
boven
Formaat blad: 20,9 x 24,4 cm.
Bovenaan zijn inkepingen zichtbaar die wijzen op ingenaaid vel uit
een schrift of
schetsboekje. Klein scheurtje boven bomengroep rechts.
De afbeelding vertoont stilistisch verwantschap met illustraties in een
Liber Amicorum uit de 1e helft van de 19e eeuw.
Mogelijke aanduiding/ lokatie: Grift ? Zeist?
vroeger??????? De Biltsche en Zeister Grift
loopt van Zeist via de Bilt naar Utrecht en dateert uit de 17e
eeuw.
(De Vierklank, 23 sept. 2015, blz. 20: Documentaire over de
Biltse Grift.) of Gijsb.? Lemerij? (klei-ontginning?) (in Hengelo is
een
weg met die naam. In Hengelo, Almelo en Borne komt de naam tegenwoordig
nog voor als bedrijfsnaam) .....
Prijs Vroeg 19e
eeuwse aquarel prijs
op aanvraag
Historische Prent,
gedrukt in
Duitsland bestemd voor de export.
19e eeuwse kleurenlitho voorstellende de ontvangst van Koningin
Victoria door Keizer Napoleon III in Boulogne, in augustus
1855.
Onder de afbeelding staat in drie talen vermeld:
Empfang der Königin Victoria durch d. Kaiser Napoleon III. zu
Boulogne, Aug. 1855.
La reception de la Reine Victoria par l'empereur Napoleon III à
Boulogne/
Reception of her Majesty by the Emperor at Boulogne.
Verlag & Eigentum v. F.G. Schulz,
Stuttgart. No. 220
Friedrich
Gustav Schulz was vanaf 1820 één van de eerste
lithografische drukkers in Stuttgart. In de jaren ‘40 en ‘50 gaf
hij de serie Stuttgarter Bilderbogen uit. Schulz produceerde ook
meertalige prenten voor de export; in soms wel vijf talen. In 1855 nam
zijn zoon Constantin het bedrijf over.
De rechterbovenhoek van de hiernaast afgebeelde prent
heeft enige waterschade opgelopen. De prent is opgeplakt op bruin
karton. Formaat totale blad : 27,6 x 36,6 cm.
De prent is hier afgebeeld op een bruine
ondergrond.
Prijs op aanvraag
F. P. (initialen
van Italiaanse(?)
lithograaf)
Kleurensteendruk? getiteld 'Machina del Mondo' en
met
vermelding N178 in de rechterbovenhoek.
Naar alle waarschijnlijkheid is de (neo-)classicistische afbeelding een
boekillustratie uit de 1e helft van de 19e eeuw bij een Italiaanse
uitgave van 'Orlando Furioso' van Ludovico Ariosto, (Canto Terzo, 57,
Adornera la sua progenie bella, come orna il sol la machina del mondo enz. )
Formaat chromolithografie?: 15,5 x 11,3 cm. Rondom de
afdruk is een
moet in het papier zichtbaar. Het papier binnen het beeldvlak is
lichter dan de omgeving. Bladmaat: 23 x 16 cm.
Prijs op aanvraag
Pieter Willem
Marinus (P.W.M.)
Trap (1821–1905)
Meerkleuren steendruk (chromolithografie) uit
1883? van het Zeeuwse kasteel
Aldegonde in West
Souburg (tegenwoordig behorend
bij de gemeente Vlissingen)
Steendruk in kleur naar tekening van W.J. Hofdijk
(1816-1888)
Formaat steendruk incl. titel onder afbeelding
17,5 x 12,3 cm. (steen)
Formaat totale blad: 25,7 x 18 cm. Kleine messnede haaks
aan de
onderzijde blad (ver buiten bedrukte deel).
P.W.M. Trap was lithograaf-drukker. Hij was
werkzaam in Leiden in de tweede helft van de 19de eeuw. Hij drukte
onder andere ook atlaskaarten van J. Kuyper.
De litho komt mogelijk uit: Lennep,Van (J.) & Hofdijk,
(W.J.). Merkwaardige
kasteelen in Nederland. 2e druk door W.J.Hofdijk. Leiden, E.J.Brill
& S.C.Van Doesburgh, 1883-1884. 3 delen (kompleet). (I),354;
(I),438; (I),441 blz. 3 titel-gravures, 8 gelithogr.platen
(wapens,
glas-in-lood ramen & plattegronden) & 38 gelithografeerde
platen van kastelen. H.Leer.
* Met litho's van de volgende kastelen: Egmond -
Torenburcht - Brederode - Arckel - Westhoven - Haemstede - Aldegonde -
Heusden - Gemert - Montfoort - IJsselsteyn - He Loo - Ammersode - Stins
Voerst - Rechteren - Van Coevorde - Wedde - Ewssum - Lyaucama - Ter
Coulster - Muiden - Zuylen - Sandenburgh - Culemborch - Het Valkhof -
Hof van 's-Gravenhage - Ter Goude - Medemblijk - Loevestein - Sluys -
Grave - Vreeland - Rozendaal - Wijk bij Duurstede - Toutenburgh -
Teylingen - Schagen & Bochorst
Prijs op aanvraag
Georges
Jacques Gâtine (1773)(1824)(*Caen,1773–
†1824)
(Sculp.)
Modeprent
No. 26.
Costume de Coutances (kledingstijl van voor
1824)
Deze bijna 200 jaar oude gravure maakt deel uit van:
Lanté et
Gâtine, Costumes de femmes du pays de
Caux et de plusieurs autres parties de l'ancienne province de Normandie,
dessinés par Lanté, gravés par Gâtine,
notices
de Pierre de la Mésangère, Paris, imp. le Goupy,
1827.
Pierre de la Mésangère
(1761–1831) was
tevens graveur.
Zie
boeken-link van Google.
Deze met de hand ingekleurde gravure is vervaardigd naar een tekening
van
Louis Marie Lanté (*1789 -?) (del.)
en afgedrukt op stevig handgeschept papier zonder vergures. De
gravure vertoont enkele
weerplekjes aan de linkerkant.
Afgebeeld is een vrouw in het traditionele kostuum van Coutance
(Normandië) van voor 1824.
Formaat afbeelding in kader: 17,3 x 25,7 cm. Formaat
afdruk incl. tekst boven en onder (binnen moetrand): 19,9 x 29,6
cm. (plaat) Bladmaat: 23,5 x 34 cm. De
oorspronkelijke kartonnen drager (incl. lusje en ringetje) waarop de
gravure was bevestigd is nog beschikbaar.
Prijs op aanvraag
Chalcographie
du Louvre
Anna van Kleef, de vierde vrouw van Hendrik VIII, koning van Engeland.
Kopergravure-afdruk op crème-wit karton (tussen 1895
en 1924? uitgebracht door het Louvre).
Anne de Clèves, Reine d'Angleterre.
Peint par Hans Holbein. Gravé
par A. Didier, 1870.
Deze haarscherpe kopergravure-afdruk maakt deel uit van een
collectie van
meer dan 13000 gravures die door het Louvre sinds 1895 zijn uitgebracht.
De graveur is Adrien Didier (Gigors Drôme, 1838-1924 ).
Adrien Didier, leerling van Vibert aan de Ecole des Beaux-Arts te Lyon,
werd in oktober 1860 toegelaten tot de Ecole des Beaux-Arts de Paris
waar hij werkte met Hyppolite Flandrin en Henriquel Dupont. Hij maakte
een groot aantal tekeningen en kopergravures die hij vanaf 1865
tentoonstelde op de Salon de Paris. Hij kreeg de gouden medaille op de
Expositie van 1900.
Deze kopergravure-afdruk komt niet meer voor in de
huidige collectie van het Louvre. Zie: http://www.chalcographiedulouvre.com
De gravure is van goede kwaliteit op wat kleine weervlekjes na en een
miniem deukje in het karton onder : GRAVÉ PAR A. DIDIER, 1870.
Formaat afbeelding: 182 x 253 mm. Formaat papierblad incl. titel etc.:
30 x 40 cm.
Prijs op aanvraag
Graveurs o.a.: Q.L.
of
L.Q.,
Mapje met 22 losse antieke lithografische
dierprenten
(kopieervoorbeelden in zwart-wit, ontstaan tussen 1829 tot 1900).
Op een zestal prenten staat middenonder vermeld: Verlagseigenthum
Joseph
Scholz in Mainz. Deze uitgeverij verzorgde in de 19e eeuw veel kleur-
en prentenboeken waaraan belangrijke illustratoren meewerkten.
Van een drietal prenten is een eerste opzet en een uitgewerkte versie
beschikbaar. Een viertal prenten is gesigneerd met monogram
L.Q. Alle overige prenten zijn ongesigneerd.
Verschillende dieren zijn afgebeeld (o.a. hond, paard, os, ezel,
schaap, geit,
tijger enz ). De twee prenten met hondenkoppen zijn waarschijnlijk van
Otto Eerelman (1839-1926), een bekende dierentekenaar/-schilder die ook
etste en litho's maakte. De stilistische kenmerken wijzen in zijn
richting.Geheel in origineel oud kartonnen mapje voorzien van
kaftpapier met
soort Paisley patroon en handgeschreven etiket. De
prenten waren bestemd voor tekenonderwijs in bovenbouw L.O.
en onderbouw V.O en/of voor zelfstudie.
Formaat
litho's max. 14,7 x 21,5 cm. Formaat mapje: 16,5 x 21,5 cm.
Prijs mapje met inhoud prijs op aanvraag
Antieke botanische prent
(1836 -
pag?
24) , lithografie, handgekleurd (klein
weervlekje)
19e eeuws, 1836
Formaat beeldvlak : 18 x 22 cm.
Papiermaat: 20,7x 25,8 cm.
3 Vlinderplanten met 6 verschillende vlinders, één cocon,
één pop en twee verschillende rupsen.
Ill. mogelijk uit duitse botanische tijdschrift (sinds 1818) '
Flora' (B. d. Welt)
Prijs op aanvraag
Antieke botanische prent
(1850 -
pag?
20) , lithografie, handgekleurd
19e eeuws, 1850
Formaat beeldvlak : 18 x 22 cm.
Papiermaat: 20,7x 25,8 cm.
Herfsttijloos (lat. Colchicum
autumnale) en Peperboompje (lat. Daphne mezereum)
Ill. mogelijk uit duitse botanische tijdschrift
(sinds1818) 'Flora' (B. d. Welt)
Prijs op aanvraag
J. C. Bendorp, sculp. (Johannes
Christiaan
Bendorp, 1766-1849).
Kopergravure-afdruk op handgeschept papier, (naam midden onder gravure)
Vroeg 19e eeuws
"Zonsopkomst"
Beeldmaat binnen moet: 8,5 x 8 cm., Formaat blad: 14,5 x 24 cm.
Ill. mogelijk uit: 'Een
voorspellende droom', Willem Goede, uitgegeven in Amsterdam. 1808
(gezien dezelfde verticale maat van deze uitgave als totale papiermaat
van prentvel)
Prijs op aanvraag
J.C. Bendorp, sculp.
(1766-1849).
Kopergravure-afdruk op handgeschept papier (naam
midden onder gravure)
Vroeg 19e eeuws
"Jong gezin"
Beeldmaat binnen moet: 8,5 x 8 cm., Formaat blad: 14,5 x 23,3 cm.
Prijs op aanvraag
J.C. Bendorp, sculp.
(1766-1849).
Kopergravure-afdruk op handgeschept papier
(naam van J.C. Bendorp ontbreekt bij deze afb.)
Vroeg 19e eeuws
"Bij het haardvuur"
Beeldmaat binnen moet: 8,5 x 8 cm., Formaat blad: 15 x 14,5 cm.
Prijs op aanvraag
19e
eeuwse graveur
Met de hand ingekleurde gravure getiteld "Mort de
Napoleon". Gedrukt in Frankrijk, waarschijnlijk tussen 1827 en
1845 op gevergeerd
papier.
Vermelding links onderaan blad "à Paris chez Codoni Ainé
Rue Grenétat No. 2 Passage St. Denis Escalier G" en rechts
onderaan "Déposé".
Blad is nogal smoezelig.
De wat 'primitieve' voorstelling is binnen de moetrand uitgesneden
waardoor de moet (plaatrand) niet zichtbaar is. De achterzijde van het
blad is niet
bedrukt.
In 1837 is Codoni volgens de Archives Nationales de
France F18* VI 48 Dépôt des Estampes et
Planches gravées présentées et non
autorisées gevestigd op bovenvermeld
adres. Uit
een andere bron blijkt dat hij ook in 1835 hier al zijn bedrijf heeft.
In 1829 wordt Codoni ook vermeld bij
een andere Napoleon-gravure in "L'estampe topographie du Valais
1548-1850".
Formaat afbeelding zonder tekst: 19,5 x 26,5 cm.
Formaat blad: 25 x 33 cm.
Prijs op aanvraag
Harmen
Meurs (Wageningen
1891 – Ermelo 1964)
Graficus, grafisch ontwerper, schilder.
Ets: Middelburg - Lange Jan. Jaar
van
ontstaan: mogelijk voor 1935.
Originele afdruk van etsplaat. Formaat etsplaat
(moetrand):
14,5 x 21,5
cm. Formaat voormalige passepartout om afdruk: 15,5 x 22,5
cm.,
zichtbaar door flauw toonverschil. Formaat totale blad: 26,5 x 36,5 cm.
Rechts direct onder etsplaat gesigneerd "Meurs". Met andere hand:
helemaal rechtsonder op het blad nr. "3"
Papier wat gelig met zeer flauwe weerplekken buiten het
beeldvlak.
Bovenaan het blad zijn vage sporen te zien van twee plakkers ter
bevestiging van de
ets aan een oud passepartout.
In 2009 was er op website Verzamelen.marktplaza.nl
een ansichtkaart te koop, afgestempeld in 1935, met precies dezelfde
positionering van de toren.
Ook de lichtval en de uitsnede op de foto kwamen exact overeen. De
luchtpartij was op de foto anders dan op de ets. Ook ontbreken op de
ets aan de linkerzijde een soort palen met dwarsbalken boven de huizen.
Mogelijk is er een bepaalde samenhang tussen beide, bijv. het standpunt
van beide makers (de maker).
Zie voor etsen en foto's van de Lange Jan in
Middelburg ook:
http://lukasdejongplus.nl/middelburg/fotos.html
Van 1909-1911 volgde Harmen Meurs de opleiding
voor Tekenleraar aan de
Rijksnormaalschool en daarna ging hij een jaar naar de Rijkacademie.
Meurs was lid van de Nederlandse
Kunstenaarsverenigingen
"de Brug" en later van "de Onafhankelijken" (sinds 1918).
Er zijn meer kunstenaars die de Lange Jan in Middelburg hebben
vastgelegd op de etsplaat. Bekend is o.a. Eugène Joseph Frans
Lücker (1876 Roermond - 1943 Nijmegen). Hij heeft de toren
van een lager standpunt vereeuwigd
Prijs op aanvraag
Waarschijnlijke
graveur: Christian
Wilhelm Rost (1823-1896), geboren in Duitsland, opgeleid in Parijs
en Londen en later naar Amerika gegaan. O.a. graveur van Amerikaanse
postzegels en bankbiljetten in de 19e eeuw.
Deze antieke staalgravure/ ets is gemaakt omstreeks 1857 naar, zo lijkt
het, een schilderij van de
Schotse kunstenaar Thomas Faed (1826-1900) en is mogelijk gedrukt
door ( Printed by) W. Pate, N.Y.
Op diverse schilderijen van Thomas
Faed komen vaak doorkijkjes in oude vervallen cottages voor.
Thomas
Faed was een zeer gewaardeerd Schots kunstenaar.
Ander werk van Christian W. Rost naar Thomas Faed:
"The
Little Wanderer" , staalgravure, beeldmaat: 17 3/4 x 22 5/8
inches, "Engraved by C. Rost" links onder. Gravure naar het schilderij
"The Mitherless Bairn" (1857) van Thomas Faed, A.R.A.
Beeldformaat afdruk links: 43 x
55,3 cm. Helaas is de afdruk van
de staalgravure/ ets uit het oorspronkelijke blad papier geknipt
waardoor de tekstinformatie onder de prent ontbreekt. De prent is
echter van zeer goede kwaliteit. Het scala tussentinten tussen
diepzwart en wit is uiterst gedifferentieerd. Mogelijk dat er ook
elementen van de mezzotint techniek een rol spelen bij het maken en
afdrukken van de prent. Een Amerikaanse graveur van gelijke kwaliteit
is James Smillie (1807-1885).
Prijs op aanvraag
Lordereau (Lith. de Lordereau,
à Paris, chez Lordereau, r St Jacque, 59.)
Litho
Etude d'après le Poussin, No.12. Ca. 1860?
Formaat papier: 31 x 45 cm. , formaat afdruk: 25 x 34,5 cm.
Deze figuur is afgebeeld (op de litho in spiegelbeeld)
in het midden van
het schilderij van Poussin: Camillus
levert de
schoolmeester van Falerii over aan zijn leerlingen (1634), Louvre,
Parijs.
Prijs op aanvraag
Litho
uit de periode 1830-1839, zeer waarschijnlijk afkomstig uit de Revue
des Peintres te Parijs.
Formaat: 22,4 x 29,8 cm.
Gedrukt op stevig, niet gevergeerd papier. Voorzien van een herhaalde
kaderlijn om de afbeelding.
Mogelijk werk van Édouard-Henri-Théophile Pingret
(Saint-Quentin, Aisne, 30 December 1788 – 1875), schilder en lithograaf.
Pingret was leerling van David en hij was tekenleraar te Saint-Quentin.
Pingret heeft o.a. het bezoek van de Franse koning Louis-Philippe
d'Orleans en Marie-Amélie de Bourbon (gehuwd in 1809 in
Palermo), naar Windsor in 1844 vastgelegd. Zij waren daar op bezoek bij
koningin Victoria en prins Albert die in 1840 waren getrouwd. De
kledingstijl sluit ook aan bij die periode. Opvallend is de bouwstijl
van de kapel in flamboyant gotische stijl. Dat zou naar Engeland kunnen
verwijzen.
(Zie
bijgaande link naar een tekening gemaakt door Pingret (2e kwart 19e
eeuw).
Een andere toeschrijving zou kunnen zijn aan Marie-Alexandre Alophe
(dit Menut) (Paris, 1812 - 1883). Van hem is o.a. een litho met een
Sainte
Madeleine bekend. Genoemde litho is verschenen in de Revue
des Peintres in 1835 en vertoont dezelfde soort tekenwijze, uitwerking
over het hele beeldvlak en inkadering. Dit tijdschrift werd gedrukt bij
Aubert in Parijs. Tussen 1830/1833 en 1839 is de Revue des Peintres
verschenen. Bij Aubert werden ook de litho's van Daumier gedrukt.
De prent is begin jaren tachtig van de 20e
eeuw in Autun (Frankrijk)
verworven.
Prijs op aanvraag
Paul Renouard (1845-1924)
Ets, Kleur afdruk:
roodbruin
Datering: z.j.
(omstreeks 1900)
Met zwarte inkt geschreven
tekst in rechterbovenhoek: Vous les remerciënts du Crapaud
Vortre obligé P.R. d
Formaat etsplaat: 158 x
125 mm.
Paul
Renouard, printmaker, draughtsman, illustrator and painter was born in
France (Cour-Cheverny, Loir et Cher) 1845 November the 5th; he died in
Paris 1924 the 2nd.
After working as a house decorator he entered the studio of Isidore
Alexandre Augustin Pils at the "Ecole des Beaux-Arts" Paris in 1868;
they worked together on the decoration of the Paris Opera where
Renouard executed some ceilings (1875).The first etchings were of the
ballet, he sketched both audience
and performers in the Paris Opera and in London too (Royal Theatre
Durylane)
1890.
Renouard characterised his plates as "snapshots", but" his etchings are
not prompted by proposes foreign to art. They are the expression of the
artist's delight in fixing rapid gestures and movements."
He published in 1881(?) a luxury album containing 30 etchings entitled
"Opera".
Renouard first exhibited at the "Salon" in Paris in 1877, having
submitted pen and ink sketches of actors. He became a member of the
"Société des artistes Français" and of the
"Société Nationale des Beaux-arts". Gold medal in 1889
(Exposition Universelle) and in 1900.
He
executed a series of pencil portraits of British academicians entitled
"Royal Academia" in 1885, which was published like much of his early
works in the "Graphic". He worked for several newspaper such as
Illustration, Paris illustré and Graphic.
He is a true graphic chronicler of his time. For instance, he executed
150 illustrations for the "Défenseurs de la Justice dans
l'affaire Dreyfus".
During a journey in the United States he draught sketches on the
transatlantic and his purposes on the American politic world are not
the less interesting part of his work.
But his desire to understand the frailties of humanity, and the
expression of a delicate sensibility and compassion are more powerfully
expressed in his works illustrating the war; using harmonious
distribution of light effects and "pointillist" effects, fixing
gestures and movements so quickly that
pain delight or fright seemed to be instantly caught and delivered to
spectators attracted in a new dimension.
Prijs
op aanvraag
T. Higham (1796-1844) .
'Les Grands Boulevards, Paris' naar J.M.W.
Turner,
R.A. (1775-1851)
Originele afdruk van staalgravure (ca. 1838)
Enkele vlekjes aan beeldrand. Zeer zeldzaam.
Formaat plaat staalgravure:
10,2 x 13,6 cm.
Prijs op aanvraag
19e
eeuwse nadruk
19e Eeuwse staalgravure naar ets van
Callot, 1592-1635)'Les
Grandes Misères de la Guerre (versie 2e staat,
1633), no. 9: De Ontdekking van de Misdadige Soldaten
(Découverte des malfaiteurs)' (met vers - mogelijk van Abt de
Marolles, dichter en kunstverzamelaar). De afbeelding toont het leger
dat soldaten gevangen neemt die misdaden hebben begaan en laat zien hoe
gerechtigheid en maatschappelijke orde worden hersteld. Verzen
zijn op deze staalgravure niet gecentreerd zoals bij
origineel. Zeer scherpe en goed gedétailleerde afdruk, op
getint papier. Formaat plaat
staalgravure gelijk aan originele etsplaatmaat: 8,2 x 18,3 cm.
Prijs op aanvraag
Henri Roux
aîné
(architecte-ingénieur ?)
Koper-, staalgravure of litho (1839-1840 en latere
uitgave) op stevig papier
Zie: Roux - Barré, Herculanum et Pompéi. Recueil
Général des Peintures, Bronzes, Mosaïques, etc.,
Découverts jusqu'a
ce jour, et reproduits d'après Le Antichità di
Ercolano,
Il Museo Borbonico, et tous les ouvrages analogues; augmenté
de
sujets inédits, gravés au trait sur cuivre par H. Roux
ainé, et accompagné d'un texte explicatif par M. L.
Barré, 8 volumes , Paris, Firmin Didot,
1839-1840.
Tot 1875 uitgegeven door Firmin Didot.
19e eeuws tekenvoorbeeld
Sponde (afbeelding uit Paintures/ Malerei, 3e serie no. 103, deel 8, P 54)
Zie tevens: http://www.mediterranees.net/mythes/pompei/
Griekse mythologie:
De
twaalf Horae zijn godinnen van de twaalf uren van de dag en misschien
ook wel van de twaalf maanden van het jaar. AUGE, ANATOLE, MOUSIKA, GYMNASTIKA, NYMPHE,
MESEMBRIA, SPONDE, ELETE, AKTE, HESPERIS, DYSIS zijn de kinderen van
Helios en Khronos.
Sponde is a plengoffer
(ingeschonken na de lunch), dat de vereerder deelt met de god door een
teugje te nemen en wat vloeistof uit te spugen voor de godheid. Het is
één van de meest basale vormen van een heidens
Hellenistisch ritueel..
Prijs op aanvraag