homepage
portfolio
rood natuurkrijt/ red chalk
curriculum
kalligrafie/ calligraphy
Prenten_Prints/ Prenten_Prints
bibliotheek/ library
schilderskisten/ artists paint boxes
sitemap
Zoeken binnen website

HOMEPAGE
portfolio
rood krijt
curriculum
kalligrafie
Prenten_Prints/ Prenten_Prints
bibliotheek/ library
SITEMAP

Copyright © 2019
Jaap den Hollander
Laatst bijgewerkt:
3 augustus 2014

logo Richard Symonds (1617 - 1692?)


Translation into English of this page by Google
(If the translation into English of this page is not completed then go back to the Dutch page and click the translation link again.)


Een draagbare kist om buiten te schilderen in de 17e eeuw

Uit:
Mary Beal, RICHARD SYMONDS etc. (Outstanding Theses from the Courtauld Institute of Art),
Dissertations-G; 1 edition (November 1, 1984), 409 pag.   ISBN-10: 082405976X
alinea

Richard Symonds (1617- 1692?)
Onderstaand fragment is afkomstig uit het Italiaanse dagboek van Symonds dat tekst bevat over  'secrets in painting learnt at Rome,' together with notes of  'certain old paintings I have seen in London since my return from Italy.'  (British Library, Egerton MS. 1636; Notes on paintings seen and heard in the studio of Giovanni Angiolo Cannini). E.e.a. is gebaseerd op informatie die Richard Symonds o.a. van Giovanni Angelo Canini (1609-1666) heeft verkregen. Uit onderstaande afbeelding incl. teksten kan de conclusie worden getrokken dat er al in het midden van de 17e eeuw (zo rond 1651/1652) en mogelijk zelfs eerder al buiten, "en plain air", landschappen werden geschilderd met olieverf en dat men daarvoor in Italië zelfs speciale schilderskisten gebruikte.

De handgeschreven tekst (een combinatie van Engels en Italiaans) levert na transcriptie en controle van de tekst bij Mary Beal (blz. 232) bovenstaande vertaling op.
Transcriptie en Nederlandse vertaling: Jaap den Hollander
© 2011
 


Geillustreerde notitie van Richard Symonds 

Una Scatola portare in Campagna dipingere
A. The lid whereon is fastened ye Tela wch serves for ye Cavalletto
B. The whole length of the box where the pencills ly
C. A partition for ye oylo glasso
D. For stracetti [=straccio]
E. The tavolozza fatta , the
     colours putt on & lyes fastened
     downe by a peg of each side
F. [..]


Een draagbare kist om buiten te schilderen
A. Het deksel, waaraan het paneel is vastgemaakt, dat als schildersezel dient
B. De gehele lengte van de kist waarin de penselen liggen
C. Een gedeelte voor het olieglas
D. Voor verflappen (=oude lappen/ vodden)
E. Het palet, gemaakt om   (It.: Tavola=tafel)
     [verf]kleuren op te zetten, en vastgehouden
     naar beneden door een koppeling aan twee kanten
F. [duimgat?]

JCdH: De tekening laat mogelijk een uitschuifbaar palet (E) zien dat aan de lange zijden in twee sleuven loopt en naar rechts uitschuifbaar is. Onder het palet kunnen in de ruimte eronder olieverfblaasjes worden bewaard. Helaas komt in de tekst bij Mary Beal geen toelichting voor bij F. Met de letter F. is mogelijk het duimgat van het palet aangegeven. Op de schematische tekening in het proefschrift van Mary Beal is het palet E. bijna vierkant van vorm en heeft de kist daardoor een andere proportionering. Bijgaande illustratie van Symonds hand doet de verhoudingen van de kist m .i. meer recht. Langgerekte kleine rechthoekige paletten kwamen in die tijd vaker voor.


Reconstructie anno 2014 van een schilderskist
voor gebruik bij het buiten ("en plein air") schilderen in 1650
schilderskist beschreven door Richard Symonds
Reconstructie anno 2014 van de schilderskist zoals beschreven door Richard Symonds rond 1650.
Deze kist kan gebruikt worden voor het schilderen van panoramische landschappen in de vrije natuur.
De olieverf bevindt zich in (plastic) blaasjes (resp. tubes) onder het uitschuifbare palet. 
Terpentijn(-olie) dient in een afzonderlijk flesje/ blikje te worden meegenomen.
Een glazen waxinelichtje kan als paletdop worden gebruikt.
Om de olieverf bij het schilderen te verdunnen kan wat, in het glaasje gegoten, terpentijn worden gebruikt.

Voor de reconstructie is gebruik gemaakt van een bestaand Talens olieverfkistje uit de jaren zeventig van de 20e eeuw.
De kist is opnieuw ingedeeld met smalle stroken dun hout van oude wijnkistjes/ sigarenkistjes die met een Stanleymes op maat zijn gesneden.

Aan de rechterzijkant is, na losweken in heet water, uit het beukenhouten zijvlak met een figuurzaag een smalle strook beukenhout gezaagd.
Voor het schuifbaar maken van het deksel is een constructie van houten stroken gesneden en ingelijmd.

zij-aanzicht gereconstrueerde schilderskist
De beukenhouten zijkant van de kist is vervolgens teruggeplaatst en vastgelijmd met houtlijm.
De uitgezaagde strook beukenhout is, na overlangs inzagen van een sleuf met haakse hoek, als greep aan het uitschuifbare palet gelijmd.
Het palet is beschermd door een laag walnotenolie (vgl. Roger de Piles) om de lijnolie, die een bestanddeel is van olieverf, niet in het palet te laten trekken en zo te voorkomen dat de verf zijn smeuïgheid verliest.

Het paneel in de deksel rust op vier kleine blokjes in de dekselhoeken.
Tijdens het werken kan het paneel eventueel ook in de bak die bestemd is voor de penselen worden gezet.
Het paneel kan, na beschildering, met de 'natte' zijde, rustend op de blokjes in de dekselhoeken, op ongeveer een cm. afstand voor de binnenzijde van het deksel worden geplaatst om ongehinderd te drogen.

De verf op het palet wordt
door de geleidestrips ,terzijde van het palet, op afstand gehouden van de achterzijde van het paneel in de deksel. De geleidestrips hebben een hoogte/dikte van ongeveer 5 mm..

penselen, terpentijnglas, verflap en verfblaasjes
Klik op afbeelding voor een vergroting. In de kist is een deel van de olieverfblaasjes zichtbaar met o.a. gele oker, echt vermiljoen, rode oker en zwart (verkoolde wijnrank).

Onder het uitschuifbare palet bevinden zich (anno 2014 plastic) verfblaasjes ("oil paint bladders" of tubes) met de volgende kleuren (op het uitschuifbare palet bovenaan te rangschikken van rechts naar links):

1. Biacca (loodwit [titaanwit anno 2014], zinkwit),
2. Terra Gialla (gele oker),
3. Cinabro (vermiljoenrood [tegenwoordig imit.]),
4. Terra Rossa (rode oker),
5. Terra Verde (groene aarde),
6. Lacca (kraplak/ scharlakenrood)),
7. Terra d'ombre (omber naturel & gebrande omber),
8. Negro d'osso (beender- of ivoorzwart),
9. Negro di Carbone (houtskoolzwart [blauwzweem zwart]),
10. "Echt ultramarijn" (top kwaliteit lapis lazuli), (blauw-grijze) "ultramarijn as" (mindere kwaliteit lapis lazuli), smalt, azuriet enz. [blauwtinten voor luchtpartijen].

Voor bovenstaande opsomming is gebruik gemaakt  van informatie uit het boek van Mary Beal, RICHARD SYMONDS etc. uit 1984. Zie pagina's 93 t/m 103, pag. 140 t/m 141, pag. 225 en pag. 245 t/m 255.
De blauwe kleuren bij no. 10 zijn toegevoegd op basis van informatie van Richard Symonds over o.a.
lucht-, wolkenpartijen en boompartijen in geschilderde landschapsfragmenten in sommige werken van Giovanni Angelo Canini.
(o.a. 5 July 1650: The story of Cleopatra en M. Antony.)