homepage
portfolio
rood natuurkrijt/ red chalk
curriculum
kalligrafie/ calligraphy
Prenten_Prints/ Prenten_Prints
bibliotheek/ library
schilderskisten/ artists paint boxes
sitemap
Translation of this page into English by Google  
(Go back and klick again on the translation link if not all Dutch text is translated the first time.)


Zoeken binnen website

portfolio kunstwerken
   SCHILDERIJEN
° TEKENINGEN
   ILLUSTRATIES
   AQUARELLEN
   RECENT WERK
logo Tekeningen van
Jaap den Hollander





Neem, als u belangstelling hebt voor één van de getoonde werken, 
voor een vrijblijvende prijsopgaaf contact op per email:
jcdh
De getoonde werken zijn te koop, uitgezonderd de werken die zich in particuliere collecties of in mijn schetsboeken bevinden.




Januari 2021
studie van drie dansende maenaden, sleedoornbast inkt
Studie van drie dansende Maenaden. Sleedoornbast inkt. Formaat blad papier 250 x 375 mm. Als inspiratiebron hebben een werk (ca. 1705) van Sebastiano Ricci (1659-1734) en twee Griekse bas-reliëfs gediend.  De vrouw rechts heeft een thyrsus (staf als symbool van Bacchus) in de hand.


naar bas-relief van Claude Michel (1738-1814)
Dansende Maenaden. Rood krijt op gevergeerd dik grijs papier  (fragment uit groter blad). Rood natuurkrijt.  Krijttekening gebaseerd op bas-relief (1765) van Claude Michel (1738-1814). Formaat fragment:  ca 210 x  300 mm.

gewassen sleedoornbast inkt
Vier dansende maenaden.  Pentekening met gewassen inkt op vel oud schetspapier. De inkt is gebaseerd op een inktrecept van Theophilus uit de 8e eeuw (sleedoornbast inkt).

Formaat:  250 x 325 mm.
Als inspiratiebron heeft een studieblad gediend dat wordt toegeschreven aan (een navolger van) P. del Vaga (1501-1547).


Maart 2018
Group of trees, after Dürer
Bomengroep naar Albrecht Dürer. Deze krijttekening is gebaseerd op een blad, toegeschreven aan Alberto Durero Junior Norico, in de Bibliotheek van het Ambrosiana in Milaan.
De op deze webpagina getoonde tekening is op groter formaat dan het origineel uitgevoerd op getint papier met rood natuurkrijt uit Theley. Formaat van dit blad is 300 x 217 mm.. Datering en signering op achterzijde. (Privé collectie).
Volgens mijn research is dit de enige bekende voorstelling van Dürer uitgevoerd in rood krijt.
Graag ontvang ik suggesties voor meer werken van Dürer's hand die in rood krijt zijn uitgevoerd.
jcdh

Het blad in Milaan bezit de volgende toeschrijving: "A Group of trees, by Albrecht Durer (1471-1528), red chalk on dark yellow-ochre prepared paper, 27.3x19.6 cm, from the Codex Resta, inv F 261 inf n 27/1, p 24. Copyright Veneranda Biblioteca Ambrosiana. Red Chalk On Dark Yellowochre Prepared Paper 273x196 mm. "

Een vergelijkbare bomengroep komt voor op een tekening uit 1494 met pen en inkt van Dürer: 'De dood van Orpheus'    (Kunsthalle, Hamburg)
Voor de figuren op zijn tekening grijpt Dürer terug op een werk van Andrea Mantegna.



Oktober 2016
modelstudie sanguine 21 okt 2016   modelstudie sanguine 22 okt 2016  
Van links naar rechts: 
Modelstudies, rood krijt (rötelstift, gezaagd, kleur: naturel) op gewoon wit tekenpapier.
Formaat van beide: 16 x 24,75 cm.  Datering: 21 resp. 22 oktober 2016


krijttekeningen okt 2016
Vier studies uitgevoerd in rood krijt (diverse kleurnuances natuurkrijt, stiften gezaagd en gerold).
Behalve lineair is er ook tonaal gewerkt. Door te vegen is de warme boventoon van het rötelkrijt in de twee rechtertekeningen opgeroepen. De hoogste lichten zijn o.a. met kneedgum aangebracht. Er is geen wit krijt gebruikt.
Formaat per blad 21 x 25 cm. Datering: 18 en 19 oktober 2016. Geciteerd is o.a. de beeldhouwer/ tekenaar Alfred Auguste Janniot (13 juni 1889 - 18 juli 1969),
uit werk dat hij rond de jaren dertig in de 20e eeuw maakte.



Maart 2016
div. krijttekeningen naar pentekeningen van Parmigianino

  krijttekeningen naar pentekening van Parmigianinio
Enkele roodkrijtschetsen op A5 formaat naar pentekeningen van Parmigianino. Voor de meest rechtse schets is portret-rose krijt gebruikt.
Datum: 3 en 4 maart 2016. In alle schetsen is rötelkrijt gebruikt. Als drager heeft printerpapier gediend.



Februari 2016
studie rood natuurkrijt  20 febr. 2016  
jonge Bacchus naar Parmigianino  Hondenkop naar Parmigianino
Studies in rood natuurkrijt op gevergeerd papier.  Formaat linkerblad (Iris): 150 x 137 mm. 

Rechts twee studies naar Parmigianino.
Formaat studieblad met kop van jonge Bacchus (volgens de beschrijving van het Louvre) :  97 x  152 mm. 
Formaat blad met hondenkop:  65 x 98 mm.
Alle drie de tekeningen zijn op 20 februari 2016 gemaakt met dezelfde harde krijtstift die aan de top regelmatig van een 'haarscherpe" punt is voorzien door vier facetvlakken te slijpen die elkaar in een punt ontmoeten (vgl. de top van een obelisk).
De krijtstift is bij het tekenen regelmatig loodrecht op het vel geplaatst om open arceringen te krijgen en détails aan te geven.
De bladen van de twee linkertekeningen zijn afkomstig van één blad papier. De meest rechtse tekening met de hond is op een andere papiersoort uitgevoerd. (papierkleur grijzer bij scannen)
.

Bellerophon op Pegasus, naar Parmigianino
"Bellerophon zittend op de rug van een steigerende Pegasus, van achteren gezien".  Rood krijt.
Tussen het hoofd van Pegasus en het lichaam van Bellerophon bevindt zich de linkervleugel van het mythische paard Pegasus.
De aanhechting van de vleugel zou zitten op de overgang van de hals naar de romp van het paard.
De vleugel  loopt uit in een punt bij het aanhechtingspunt van het linkervoorbeen van Pegasus dat samenvalt met de linkervoet van Bellerophon.
De rechtervleugel van Pegasus is weergegeven aan de rechterzijde vanaf de rechterschouder van Bellerophon.
De extra lijnen boven de vleugel, rechts boven in de hoek, suggereren mogelijk het klapwieken.
Bellerophon is afgebeeld  als jongeman met ontbloot bovenlijf en met een korte cape (rechts opzij van zijn middel zichtbaar).
Om zijn middel draagt hij waarschijnlijk een riem met gesp. Bellerophon is dus niet naakt afgebeeld.
De linkerhand van Bellerophon rust, met de arm iets naar achteren gericht, midden op de rug van Pegasus.
Hij draagt op zijn hoofd een helm met aan weerszijden beschermplaten. De helm is van bovenaf weergegeven.
De helm bezit een kam (gebogen lijnen rechts) en is voorzien van een pluim, aangeduid door een wolkvorm.
De blikrichting van Bellerophon lijkt gericht op het hoofd van het paard.
Formaat blad:  114 x  173 mm.  17 febr. 2016.


Parmigianino heeft als inspiratiebron gediend.  (Parmigianino , Louvre, "Un Homme nu, sur un cheval qui se cabre, vu de dos").
Vgl ook.  Salviati:  Bellerophon doodt de Chimaera.



twee krijttekeningen naar oude meesters
Beide tekeningen zijn uitgevoerd met rood natuurkrijt op gevergeerd papier.  Formaten resp.  145 x 153 mm. en 69 x 130 mm.
De linkerafbeelding (hoofd van de Maagd) is gebaseerd op een tekening in gekleurd krijt die toegeschreven wordt aan Federico Barocci (after Federico Barrocci).  (tekening maakt deel uit van particuliere collectie, niet te koop)
De rechterafbeelding is naar een tekening van een navolger van Parmigianino (after follower of Parmigianino).  Op een tekening met drie vrouwenhoofden komt dit fragment ook voor.


Naar Parmigianino (after Parmigianino) 
Onderstaande tekeningen zijn alle naar Parmigianino.
reconstructies
Twee reconstructies naar dezelfde krijttekening van Parmigianino. 
Het formaat van de oorspronkelijke krijttekening is 53 x 73 mm.
De oorspronkelijke tekening bevat vreemde donkere vlekken waardoor de voorstelling ernstig wordt verstoord.
Opvallend is dat er bij nadere beschouwing van de oorspronkelijke tekening een soort getordeerde slierten/ slingers op enkele plekken te zien zijn. 
Of deze vormen (
(midden aan de linkerzijde en rechts boven)
door waterschade zijn veroorzaakt is niet duidelijk. 
De slierten voegen aan de oorspronkelijke tekening echter wel een soort "manieristisch" kenmerk toe.
Formaat van de reconstructies is: linkerblad (particuliere collectie, niet te koop) hierboven  is 84 x 118 mm en het rechterblad is  61 x80 mm.
Datering bovenstaande reconstructietekeningen: 7 februari 2016. 


meisjeshoofd met haarband en guirlande, en profile   jongenskopje, rood krijt
Links: Meisjeshoofd met haarband en lauwerkrans van terzijde. Formaat blad: 95 x 126 mm. Datering: 3 februari 2016.  Particuliere collectie.
Rechts: Jongenskopje.  Formaat blad:  77 x 11 mm.  Datering: 3 februari 2016.


Januari 2016
vrouwenhoofd en profiel   
drie hoofden, rood krijt
Links: Vrouwenhoofd en profiel. Formaat: 121 x 170 mm. Datering: 30 januari 2016.
Rechts: Drie vrouwenhoofden. Formaat:  155 x 110 mm. (minimaal). Datering: 29 januari 2016.


meisjeshoofd, rood krijt   Hoofd van jonge vrouw met tulband, rood krijt   vrouw met haarband, roodkrijtkinderkopje, rood krijt
Van links naar rechts:
Hoofd vasn een vrouw.  Formaat: 80 x 105 mm. Datering: 26 januari 2016. Privébezit.
Hoofd van jonge vrouw met tulband. Formaat:  77 x  104 mm. Datering: 28 januari 2016.
Vrouwenhoofd met band/lint om het haar. Formaat:  80 x  100 mm. Datering: 29 januari 2016.
Kinderkopje.  Formaat: 105 x 135 mm. Datering:  31 januari 2016.  Particuliere collectie. Niet te koop.

De schetsen hierboven zijn gemaakt op verschillende soorten gevergeerd papier met, per schetsblad, een verschillende soort roodbruine natuurkrijtstift waaraan een zeer scherpe punt is geslepen.
Werken van de schilder/tekenaar Girolamo Francesco Maria Mazzola, ook wel Il Parmigianino of Le Parmesan genoemd, hebben als inspiratiebronnen gediend.



Naar Philippe Mercier (After Philippe Mercier)
voor- en achteraanzicht van hoofd van een vrouw
Voor- en achteraanzicht van een vrouw met hoofddeksel uit de periode rond 1720. 
Roodkrijttekening gehoogd met wit.  De ondergrond is geprepareerd met witte plakkaatverf over een lichtblauwe onderschildering op lichtbruin papier.
Formaat blad:  210 x 103 mm.  20 januari 2016.  Particuliere collectie.


De vrouw draagt een soort mutsje bestaande uit een lange strook fijn bewerkt kant die in het midden iets breder is of een gazen dopje, afgezet met een gepliseerde kanten rand met aangezette linten.
De linten  (de baarden) zijn in sommige gevallen gevouwen in driehoeken en met schuifspeldjes vastgezet en komen komen meestal samen op het achterhoofd.
(trefwoorden:  lace lappets, bonnet de matin, bonnet femme ancien, bonnet dentelle de Valencienne, bonnet dentelle de Bruxelles, ensemble ancien col et barbe en dentelle).
Het fijne kant was geklost (verfijnder dan haken). De linten of baarden waren waarschijnlijk ook gesteven en gestreken om ze in vorm te krijgen

De volgende omschrijvingen komen voor:  "1718 Frans: dopje/ kapje,  - met kant omzoomd wit gaas, - roze lint, - kunstrozen" en "1731 Frans: met kant omzoomd wit gazen dopje, - gekleurd lint (strik op achterhoofd)"
(1718 French:  tiny cap  - lace edged white lawn  - rose ribbon  - artificial roses/   1731 French: tiny lace edged white lawn cap - colored ribbon)


Naar Parmigianino (After Parmigianino)
Hoofd van een meisje, zilverstift
Hoofd van een meisje met neergeslagen blik (naar Parmigianino, after Parmigianino). Zilverstift tekening gehoogd met wit krijt.
Uitgevoerd op gevergeerd grijs papier dat is geprepareerd met een mengsel van as van kippenbotjes en witte plakkaatverf.
Formaat beeldvlak: 90x113 mm.  22 januari 2016.  Niet te koop.  Onderdeel schenking aan Rembrandthuis Amsterdam.



                  




Contains / containing: Arts, Fine Art, Fin, Fijn, Arte Fino, Fina, Feine Kunst; artist, artists, artiste, kunstenaar, Künstler, artista; artistic, artistiek, artistique, künstlerisch, artistico, artístico; graphic, graphics, grafisch, graphiques, gráficos, graphiken, grafici; image, images, picture, pictures, pic, pics, bilder, abbildungen, imágenes, cuadros, imagens, retratos, immagini, beeld; JPEG, JPEGs; Sanguina, Sanguinas, Line Drawings, Drawn, Sketches, Sketched, Schémas, Croquis, Zeichnungen, Skizzen, Tekening, Schets, sanguine pencil, ink drawing, pentekening, gewassen inkt, sepia, galnoten, rood krijt;